• داستان برق رسانی پروژه در حال ساخت سیتادیوم رشت
  • داستان برق رسانی پروژه در حال ساخت سیتادیوم رشت
  • داستان برق رسانی پروژه در حال ساخت سیتادیوم رشت

داستان برق رسانی پروژه در حال ساخت سیتادیوم رشت

از جمله چالش های خلق پروژه سیتادیوم رشت انتخاب موقعیت مکانی استراتژیک در راستای اهداف برند سیتادیوم بوده است. در همین راستا زمینی برای احداث این پروژه در جاده رشت- انزلی و در منطقه خمام انتخاب شد که با وجود چالش بسیار بزرگ عبور کابل برق فشار قوی از محدوده، مورد تأیید مدیران سیتادیوم قرار گرفت. عملیات احداث پروژه سیتادیوم رشت زمانی آغاز شد که مقدمه آغاز به کار آن، یعنی انتقال برق فشار قوی، حتی از فرآیند ساخت پروژه پیچیده تر و چالش برانگیزتر قلمداد می شد.

عبور کابل 63 کیلو ولت فشار قوی به طول 160 متر از محدوده پروژه، تیم سیتادیوم را بر آن داشت تا اقدامات لازم برای زمینی کردن کابل که مستلزم حفاری 70 متر تونل با دستگاه HDD بود را در دستور کار خود قرار دهد. از آنجایی که این نخستین پروژه در سطح ملی در خصوص عبور کابل فشار قوی از HDD محسوب می شد، چالشی جدی برای تیم مدیریتی سیتادیوم محسوب می شد که نیازمند همکاری با بسیاری از نهادهای اجرایی دولتی و همچنین متخصصین در این حوزه بود.

پس از برآورد پیمانکار و تأیید مهندس مشاور و دیگر مسئولین پروژه کابل مورد نظر 800*1 آلومینیومی، تحت نظر اداره برق خریداری شد. سپس برای حفاری از دستگاه های مربوطه از جمله زیرساخت، فیبر نوری، برق منطقه ای، آب شرب، آب منطقه ای، اداره گاز، شرکت نفت، راه وشهرسازی و نیروی انتظامی (9 دستگاه) مجوزهای لازم گرفته شد و انتقال کابل به نزدیک ترین پست که پست رشت شمالی است و در فاصله تقریبی 1600 متر قرار دارد، انجام شد. به عبارتی تیم اجرایی سیتادیوم توانست از ابتدای محدوده زمین پروژه سیتادیوم رشت تا پست برق منطقه تمامی سیم های هوایی را از طریق کابل زمینی به زیر زمین انتقال دهد. و از این طریق نزدیک به 2 کیلومتر از محدوده حریم هوایی را آزاد کند که این محدوده شامل بسیاری از زمین های زراعی و کشاورزی اطراف پروژه نیز می باشد.

در این پروژه تیم سیتادیوم از حضور گروه های متفاوتی با تخصص های گوناگون از جمله نصب و جمع آوری دکل های مشبک و تلسکوپی، جمع آوری و سیم کشی سیم های هوایی،  مفصل بندی، کابل کشی، بستن سرکابل، اجرای HDD و غیره حضور داشتند که به عنوان یکی از بهترین نمونه های مدیریت پروژه از آن یاد می شود.

از جمله چالش های اصلی برق رسانی پروژه را می توان نداشتن مجوز لازم از سمت اداره راه و شهرسازی در خصوص قیچی نمودن عرضی جاده دانست که به همین دلیل می بایست در این بخش، جاده حتماً به وسیله دستگاهی حفاری شود که کابل موردنظر از زیر جاده و زیر لوله نفتی که به سمت آسیای میانه و لوله آبی که به سمت شهر انزلی می رفت عبور کند. بنابراین از دستگاهی به نام HDD استفاده شد که یک حفره 50 سانتی متری زیر جاده و به عمق 4 متر ایجاد نمود و کابل فشار قوی به همراه یک کابل ارت از داخل لوله پلی اتیلن از آن عبور داده شد.

در واقع این نخستین بار در کشور است که کابل برق توسط دستگاه HDD از زیر جاده عبور می‌کند و به دلیل منحصربفرد بودن این عملیات، بازدیدهای متعددی از مدیران ارشد برق منطقه ای مشهد، اصفهان و تهران از پروژه و روند اجرایی کار به منظور آشنایی با فرآیند عملیاتی صورت گرفته است. پس از یک سال و نیم تلاش های بی وقفه تیم سیتادیوم رشت، این تیم توانست برق رسانی پروژه را تکمیل کرده و سیم فشار قوی مزاحم پروژه را به روشی نوین جمع‌آوری نماید. این اقدام از جمله نخستین گام های عملیاتی این تیم برای خلق پروژه ای بی نظیر در استان گیلان است.

اخبار مرتبط